Microsoft.Life dergisinde yapmış oladuğu röportajı ( 2005 )
Onu ilk olarak Kemancı'da 'Zeytin' adlı grubuyla cover şarkılar söylerken tanıdık... Ama kitlelere ulaşması 2000 yılında çıkardığı 'Gelgit' albümüyle oldu. Beş yıl aradan sonra geçtiğimiz aylarda çıkardığı 'Gülyabani' adlı albümüyle de yerli pop-rock müziğinin en iyi söz yazarlarından ve yorumcularından biri olduğunu kanıtladı. Sosyal sorumluluk sahibi genç bir müzisyen olarak sağlam bir duruş da sergileyen Aylin Aslım'la; bu yaz yaptığı turne, yasaklanan şarkısı 'Güldünya', müzik anlayışı ve internette MP3 dolaşımı üzerine 'sıkı' bir sohbet gerçekleştirdik...
E.O.: Bu yaz 'Tayfa'nızla birlikte, Direct, MFÖ ve Athena ile Türkiye turnesindeydiniz. Nasıl bir deneyimdi?A.A.: Daha önce hiç turneye çıkmadığım için farklı bir tecrübe oldu. Her gün yollarda olmak, her gece başka bir şehirde çalmak ilginçti ama bir ayın sonunda psikoloji hafiften bozulmaya başlıyor. Otel odaları insanı yabancılaştırıyor. Doğal olmayan bir durum... Ama Antep'te, Diyarbakır'da, Erzurum'da çalmış ve söylemiş olmaktan çok memnunum. Dinleyici, İstanbul dinleyicisine göre çok daha coşkulu, katılımcı ve ilgiliydi. 'Kanto' ('Ben kalender meşrebim') ve 'Gülyabani'yi hep bir ağızdan söylüyorlardı. Beni çok şaşırttılar. Özellikle 'Kanto' çok ilgi ve sevgi gördü turnede. On yedi konser arka arkaya verdik. Çok ciddi bir tecrübeydi.
E.O.: MFÖ gibi bir efsane ile olmak nasıldı?A.A.: Benim için en ilginç olanı MFÖ'nün albümüme gösterdiği ilgiydi. Üçünün de ayrı ayrı ciddi yorumlarda bulunduğu uzun sohbetler ettik. Tavsiyeleri benim için çok aydınlatıcı oldu. Tayfa'nın kızlardan oluşması ve bu kızların enstrüman çalıyor olması da MFÖ'nün çok hoşuna gitti.
E.O.: Genelde çok fazla enstrüman çalan kız yok, daha çok solist olmayı tercih ediyorlar. Bunun nedeni sizce nedir?A.A.: Enstrüman çalmak ciddi bağlılık, sadakat ve sabır gerektiriyor. Erkekler belli yaşlarda bazı şeylere daha tutkuyla bağlanabiliyorlar galiba... Örneğin gitarın erkek enstrümanı olduğu söylenir... Gerçeküstü bir sebat gösterip aylarca eve kapanıp çalışma gerektirir. Kızlar daha sosyal varlıklar oldukları için o sabrı gösteremiyorlar sanırım. Belki bir motivasyon sorunları da var. Başlayan herkesin bıraktığını gördüm. Bizim Tayfa bu aşamaları geçebilmiş kızlardan oluşuyor. Gayet güzel çalıyorlar.
E.O.: Tayfa'yla nasıl bir araya geldin?A.A.: Ben daha albüm kaydına girmeden önce, kız müzisyen arıyorum diye etrafa haber salmıştım. Merak ediyordum, çalan var mı diye, çalanlarla tanışmak istiyordum. Sonra buluştuk, tanıştık, anlaştık, sevdik birbirimizi... Albümün henüz kaydedilmemiş bazı parçalarında çaldılar. Sahnede kızlarla olmak gerçekten güzel... ilk kez benim sahnemde benden başka kızlar var.
E.O.: Kızların bir araya gelince geçinemedikleri söylenir. Özellikle çalışma ortamlarında...A.A.: Olabilir ama bunun tersi de yaşanabiliyor. Dört tane yetişkin erkek arasında iletişim kurmaya çalışan kadın olmak da bazen çok zor olabiliyor. Kızlarla iletişim kurmanın farklı kolaylıkları var. Ortak yanlarınız oluyor. Bunu sahnede ve sahne arkasında ilk kez yaşıyorum ve hoşuma da gidiyor. Öte yandan arkadaşlarımın çoğu erkektir benim. Erkeklerle daha iyi anlaştığımı düşünürüm. Ayşe ile Ayça da çok klasik kız tipine uymuyorlar. Geçinemeyen kadın tipi, sanırım bizim daha kaçındığımız, rekabet iktidar oyunlarına meraklı kadın tipi. Enstrüman çalan kişiler genelde daha kendilerine ve müziğe dönük oluyorlar. O yüzden bizim aramızda problem olmadı, olacağını da sanmıyorum. Hatta erkeklerle olmaktan daha kolay, çünkü erkekler bazen bir kadın tarafından yönlendirilmekten hoşlanmıyorlar. Hem solist hem de işi sürükleyen kişi olunca böyle problem yaşanabiliyor.
E.O.: Turne sırasında yeni şarkılar yazdın mı?A.A.: Turne sırasında ufak tefek sözler karaladım, notlar aldım. Gelince de birkaç şarkı yazdım. Ancak çok komik şarkılar çıkıyor, bilmiyorum sonum ne olacak. Bir albümün bütünlüğü içinde göremediğim şarkılar bunlar. Bazılarını belki albüme koymam bile, sadece internette dolaşıma
bırakırım.
E.O.: internet deyince hemen sormak istiyorum. Microsoft.Life dergisinde yayınladığımız röportajlarda internet ve bilgisayar teknolojilerine yakınlığınıza da değiniyoruz. Bir internet siteniz var değil mi?A.A.:
www.aylinaslim.com adresinde yer alan sitemi uzun süre kapatmıştım aslında. Bu site sayesinde bana ulaşan ve hayatımı bir süre çok zehir eden bir iki kişi oldu. O yüzden internet yakınlaşmalarına karşı bir süre duygusal bir tepki gösterdim ve uzak kaldım. Elbette bütün bunlardan internet sitesini sorumlu tutmak doğru değildi. şimdi aynı müziği dinleyen insanların birbirini bulması için gerekli olduğunu düşünerek siteyi tekrar açtım. Açıkçası zarafet konusunda epey eksiğimiz var ve bu sanal ilişkilere de yansıyor.
E.O.: internette şarkılarının MP3'lerinin dolaşmasına yaklaşımın nedir?A.A.: internette MP3 dolaşımının, albüme koymadığım bir şarkının insanlara ulaşması açısından çok süper bir yöntem olduğunu düşünüyorum. Onun dışında albümü çıkamayan, müzik şirketleri tarafından fazla marjinal bulunan grup ve müzisyenler için de büyük bir fırsat sunuyor. Kendi müziklerini kendi sitelerinden tanıtabilirler, satabilirler... Bizim gibi plak şirketlerinin çeşitli yatırımlarla albümlerini çıkardığı müzisyenler açısından da dezavantajlı bir yanı var. Ben yine de bunun iyi sonuçlar getirebileceğini düşünüyorum. Evet, sektör bu yüzden çok kötü durumda ve daha da kötüye gidebilir. Bu iki taraşı bir durum... Bir yandan senin emeğinin sonucuna bedava ulaşılabiliyor olması kötü bir şey; diğer yandan albüm alacak parası olmamasına rağmen bir kişinin müziğinizi dinleyebiliyor olması iyi bir şey. Uzun vadede benim albüm yapmamı zorlaştırabilecek bir durum olabilir, çok daha az insan albüm çıkartabilir. Ancak böylece bazı şirketler saçma projelere, saçma büyüklükte paralar yatırmak lüksünü de kaybedecekler. Klip çekmek bu kadar pahalı olamayacak. Türkiye'de hala, yurtdışındaki insanların bile ağzının açık kaldığı rakamlara klip çekiliyor. Böyle bir tıkanma noktası insanları daha yaratıcı olmak zorunda bırakabilir. Daha küçük bütçelerle teknolojinin olanaklarını da kullanarak daha ilginç klipler çekmek söz konusu olabilir. Hep birlikte sürecin nasıl işlediğini göreceğiz.